Op 26 mei 2021 wordt door de raad de eerste kwartaalrapportage 2021 vastgesteld. In een raadsmededeling is de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de kaderbrief 2021. In de kaderbrief is aangegeven dat bij de Voorjaarsnota 2021 een invulling komt voor de dekking van de nadelige uitkomsten van de begroting, die ontstaan na de autonome ontwikkelingen uit de 1e kwartaalrapportage 2021 en die uit de kaderbrief 2021. Na het inzetten van een voordeel op de BUIG en de stelpost autonome ontwikkelingen ontstaan voordelige uitkomsten in de begroting 2021 t/m 2024 en een nadelige uitkomst in de begroting 2025. Van deze ruimte in de begroting stellen we voor een bedrag van €9,2 miljoen vrij te maken voor dekking van eenmalig nieuw beleid en een tweetal voorstellen structureel nieuw beleid. Ook voeden we ons eigen vermogen gezien de grote onzekerheden met betrekking de inkomsten van het Rijk. Conform de afspraken in het bestuursakkoord presenteren we hierna een sluitende begroting met voldoende weerstandsvermogen.
Als gemeente zijn we voor onze financiën in grote mate afhankelijk van de budgetten die we van het Rijk krijgen. Door onduidelijkheid bij het Rijk is er grote onzekerheid bij gemeenten voor de periode na 2022. Het gaat hier meer specifiek om de volgende zaken:
- Jeugdbeleid: Onzeker is of we na 2022 nog de extra gelden voor jeugdbeleid ontvangen.
- Herijking van het gemeentefonds: De verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten verandert. We weten nog niet wat dit voor Deventer betekent vanaf 2023.
- Het gemeentefonds wordt kleiner door de opschalingskorting, de verwachte opbrengst van meer samenwerking en fusies tussen gemeenten. Deze korting is op pauze gezet in verband met corona. Gesprekken hierover lopen nog.
- Klimaatakkoord: Tot nu toe is er geen duidelijkheid over de compensatie van de extra kosten die gemeenten moeten maken voor de energietransitie.
- Berichten van het Rijk over de financiële vooruitzichten laten na 2022 een negatieve trend zien.
De uitkomst van de begroting na de 1e kwartaalrapportage laat het volgende beeld zien:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2021 | 8.140 | -632 | -670 | -558 | -549 |
Na de 1e kwartaalrapportage 2021 zijn er nieuwe autonome ontwikkelingen geweest:
- Kaderbrief;
- Aangepast rekeningresultaat;
- BUIG.
Hierna is de uitkomst van de begroting 2021 voordelig en laat de begroting 2022-2025 een nadelige uitkomst zien. De dekking hiervoor wordt gevonden in de stelpost autonome ontwikkelingen. Vervolgens resteert een voordelige uitkomst voor de begrotingen 2021-2024 en een nadelige uitkomst voor het jaar 2025.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2021 | 8.140 | -632 | -670 | -558 | -549 |
Kaderbrief 2022-2025 | 0 | -365 | -143 | 218 | -678 |
Aanpassing uitkomst Jaarrekening 2020 | 624 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval BUIG | 1.200 | 510 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 9.964 | -487 | -813 | -340 | -1.227 |
Stelpost Autonome ontwikkelingen | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Saldo | 9.964 | 513 | 187 | 660 | -227 |
Toelichting uitkomst Kaderbrief 2021
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de Kaderbrief opgenomen:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Vraagafhankelijk vervoer | Meedoen | -40 | -40 | -40 | -40 |
Activia | Meedoen | 0 | 0 | 0 | -20 |
Volume ontwikkeling WMO structureel | Meedoen | 600 | 600 | 600 | 600 |
Volume ontwikkeling WMO incidenteel *) | Meedoen | -300 | -300 | -300 | 0 |
Marke Zuid school | Jeugd en onderwijs | 0 | 0 | 0 | -4 |
I-uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | -625 | -403 | -42 | 0 |
Uitkomst meerjarenbegroting jaarschijf 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | -1.321 |
Nieuwe jaarschijf | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 107 |
Saldo | -365 | -143 | 218 | -678 | |
Vraagafhankelijk vervoer
Per 1 augustus 2021 lopen de huidige contracten va het vraagafhankelijk vervoer van PlusOV af. De huidige contracten kennen relatief lage tarieven. Uit de gevolgde aanbestedingsprocedure blijkt dat de nieuwe tarieven hoger komen te liggen. Deze tarieven zijn in de begroting 2022 verwerkt, hetgeen voor Deventer tot een kostenstijging leidt van €55.000. Daartegenover staat een afname van de organisatiekosten van €15.000. Voorgesteld wordt om de kostenstijging van per saldo €40.000 te verrekenen met de algemene middelen.
Activia
Op 19 januari 2021 heeft het college besloten in te stemmen met de overdracht van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de velden van voetbalvereniging Activia naar de gemeente Voorst. Hierbij is besloten om eenmalig €35.000 aan de gemeente Voorst in 2025 te betalen en een tweetal robotmaaiers om niet aan te bieden aan de voetbalvereniging Activia in 2025. Voor de overdracht van de robotmaaiers wordt een eenmalige vergoeding aan het Deventer Groenbedrijf verstrekt ter hoogte van de boekwaarde van de robotmaaiers per 1-1-2025 (circa €11.406). Tot slot komt het structurele onderhoudsbudget van €26.000 van het veld voor Activia vrij ten gunste van de algemene middelen per 1 januari 2025.
Volumeontwikkeling WMO
Op basis van diverse actuele ontwikkelingen is er een financieel meerjarig overzicht en prognose opgesteld. Net als in 2019 zagen we in 2020 een verdere stabilisatie van de vraag naar WMO. Deels heeft dit in 2020 te maken met de Coronaperiode, maar we zien ook een structureel effect. Dit structurele effect schatten we in op een voordeel van €600.000. De financiële transformatieopgave van €1 miljoen is hierin verwerkt en ook het risico dagbesteding (met een beslag van €400.000 op het weerstandsvermogen) kan op basis van de nieuwe prognoses vrijvallen. We stellen voor nu het voordeel van €600.000 structureel terug te laten vloeien naar de algemene middelen en tenminste de helft hiervan voor de komende drie jaar (2022-2024) te investeren in preventie.
Marke Zuid school
De bijdrage aan de 9.000m2 is geactualiseerd op basis van de meest recente VNG normen. Dit leidt tot een lichte stijging van de bijdrage van €21.600.000 naar €21.692.000. De extra jaarlijkse kapitaalslasten (€4.300) worden verrekend met de algemene middelen.
I-uitvoeringsplannen
Het Strategisch Informatieplan 2020-2023 (STiP) is in 2020 vastgesteld. In het STiP staan de vier actielijnen voor het informatiedomein voor de komende jaren: Doorontwikkeling Dienstverlening, Doorontwikkeling Bedrijfsvoering, Digitale Samenleving en Datagedreven werken. In de Uitvoeringsplannen Informatievoorziening (de i-Uitvoeringsplannen) is dit vervolgens vertaald naar concrete initiatieven en projecten. Voor ieder domein van de gemeente is er een i-Uitvoeringsplan opgesteld: Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Sociaal domein en Fysiek domein.
Uitkomst meerjarenbegroting jaarschijf 2025
De jaarschijf 2024 is sluitend gemaakt met een putting uit de generieke weerstandsreserve. Deze putting vervalt in 2025.
Nieuwe jaarschijf 2025.
De jaarschijf 2025 is vergeleken met de programmabegroting 2021-2024 toegevoegd. Dit betekent, dat voor dat jaar met betrekking tot een aantal inkomsten en uitgaven de verwachte autonome ontwikkelingen een structureel voordeel moet worden ingeboekt van €107.000. Dit betreft: raming Algemene uitkering, structurele stelpost autonome ontwikkelingen, toename ozb op basis uitbreiding aantal woningen en 3% tariefstijging, areaal infrastructuur en stelpost prijzen (1,8%) en lonen/sociale lasten (2,0%). Deze indexatiecijfers kunnen nog muteren bij de begroting 2022-2025.
Uitkomst aangepast rekeningresultaat
In de eerste kwartaalrapportage is uitgegaan van een voorlopig rekeninguitkomst van €8,4 miljoen. Het definitieve rekeningresultaat is €9,0 miljoen.
De gemeente Deventer heeft kennisgenomen van het bestaan van een aantal obligaties die in het bezit zijn van de gemeente Deventer. Het betreft hier obligaties die zijn uitgegeven door de Nederlandse staat en een historie kennen die in ieder geval teruggaat tot 1920. De obligaties vertegenwoordigen een nominale waarde van circa €239.000 euro. Omdat deze obligaties in 2019 nog niet op de balans werden vermeld, zorgen deze voor een eenmalig voordeel ter hoogte van dit bedrag. Daarnaast heeft de accountantscontrole op het sociaal domein gezorgd voor een extra voordeel door vrijval WMO €300.000 en vrijval Jeugd €80.000.
Uitkomst BUIG
Recent is het Nader voorlopig budget voor de bijstand bekend geworden voor het jaar 2021. Dit budget is een bijstelling van het voorlopige macrobudget 2021 op basis van de verwerking van de realisatiecijfers (prijs en volume) over 2020 en de bijgestelde werkloosheidsramingen van het Centraal Planbureau (CPB). Het budget voor Deventer is bijgesteld naar €43,7 miljoen. Op dit moment wordt een stijging van 3% van het totale bijstandsvolume geraamd. Op basis van deze raming en de realisatie tot nu toe wordt een voordeel van €2,9 miljoen verwacht voor 2021. In september/oktober volgt een nieuwe bijstelling van het budget op basis van de realisatiestand dan en de verwachte conjuncturele ontwikkelingen.
Historisch gezien had Deventer de laatste jaren teveel uitkeringen verstrekt voor het beschikbare BUIG budget. Daarom is in 2019 besloten tot een brede hercontrole van het totale bestand om zo de uitkeringslasten te beperken door het bestand met 150 uitkeringen structureel te laten dalen, dit moest in 3 jaar worden afgerond. Voor 2021 is nog €1,2 miljoen en voor 2022 nog €510.000 structureel incidenteel toegekend om het destijds begrote tekort te financieren. Het budgetaandeel is gestegen van 0,63% naar 0,68%. Op de totale bijna €6 miljard is dit voor Deventer een toename van ongeveer €3,2 miljoen en ongeveer 200 uitkeringen. Op basis van het huidige budgetaandeel van het macrobudget BUIG is dit extra budget niet meer nodig.
Gelet op de onzekerheid van de bestandsontwikkeling is het voorstel nu eerst de reeds geraamde €1,2 miljoen en €510.000 terug te laten vloeien naar de algemene middelen.
Eventuele extra vrijval voor 2021, 2022 en verder kunnen pas geraamd worden bij de definitieve beschikking 2021 en de voorlopige beschikking BUIG 2022. Deze worden eind september/begin oktober gepubliceerd. BUIG blijft met onzekerheden omgeven.
Stelpost autonome ontwikkelingen
In de begroting 2021-2025 zijn er bedragen geraamd voor dekking autonome ontwikkelingen. Voor het sluitend maken van de begroting wordt vanaf 2022 de jaarschijf 2021 ingezet. Zie voor het overzicht van de stelpost het onderwerp Financiële soliditeit .
De uitkomst van de begroting na de nieuwe autonome ontwikkelingen is als volgt:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting na nieuwe autonome ontwikkelingen | 9.964 | 513 | 187 | 660 | -227 |
Van deze ruimte in de begroting stellen we voor hiervan een bedrag van €9,2 miljoen vrij te maken voor dekking van eenmalig nieuw beleid en een tweetal voorstellen structureel nieuw beleid.
Ook voeden we ons eigen vermogen gezien de grote onzekerheden met betrekking de inkomsten van het rijk. Conform de afspraken in het bestuursakkoord presenteren we hierna een sluitende begroting met voldoende weerstandsvermogen.
Uitkomst Voorjaarsnota (bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitkomst begroting na nieuwe autonome ontwikkelingen | 9.964 | 513 | 187 | 660 | -227 | |
Eenmalig Nieuw beleid | -8.728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Structureel Nieuw beleid | -18 | -112 | -107 | -107 | -107 | |
Sub-totaal | 1.218 | 401 | 80 | 553 | -334 | |
Storting in generieke weerstandsreserve | -1.218 | -401 | -80 | -553 | 0 | |
Putting uit generieke weerstandsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 334 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hieronder worden de voorstellen nieuw beleid weergegeven langs de lijnen van ons bestuursakkoord ‘Met lef en liefde voor Deventer’ en treft u het samenvattende overzicht van deze voorstellen aan. In de afzonderlijke hoofdstukken worden de voorstellen in detail gepresenteerd.
Voor de volledigheid zijn in bijlage 1 alle ingediende voorstellen als totaallijst bijgevoegd.
(bedragen x €1.000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Opgave | Programma | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Deventer werkt | ||||||||
Wonen en voorzieningen | Woningbouwopgave | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 |
Routekaart | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Deventer studentenstad | Economie en internationaal beleid | Inc | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herstructurering Ludgeruskwartier | Ludgeruskwartier | Herstructurering en vastgoed | Inc | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Integrale gebiedsontwikkeling | Gebiedsmanagement | Herstructurering en vastgoed | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
Aanvullende expertise | Herstructurering en vastgoed | Inc | 0 | 75 | 75 | 0 | 0 | |
Putting reserve gebiedsontwikkeling | Herstructurering en vastgoed | Inc | 0 | -175 | -175 | 0 | 0 | |
Flexwonen | Flexwonen | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deventer 2040 | Deventer 2040 | Burger en bestuur | Inc | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Duurzaam Deventer | ||||||||
Energietransitie | Warmtetransitie | Inc | 0 | 97 | 0 | 0 | 0 | |
Grootschalige opwek | Inc | 0 | 49 | 49 | 0 | 0 | ||
Klimaatadaptatieprogramma | Klimaatmakelaar | Leefomgeving | Inc | 0 | 46 | 46 | 0 | 0 |
Duurzaamheidscentrum | Bewustwording | Milieu en duurzaamheid | Inc | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Gebruikskosten stadsetalage | Milieu en duurzaamheid | Inc | 0 | 13 | 0 | 0 | 0 | |
Levendig Deventer | ||||||||
Cultuurvisie | Advies capaciteit | Kunst en cultuur | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
De Nieuwe Keizer | Investering | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 0 | 0 | 3.800 | 0 | 0 |
Aanloop en projectkosten | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 0 | 120 | 120 | 200 | 100 | |
Verkenning | Ruimtelijke ontwikkeling | Inc | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Deventer verhaal | Huurcompensatie | Kunst en cultuur | Inc | 0 | 30 | 30 | 30 | 0 |
Agenda Binnenstad | Investering co-financiering 4e stadsarrangement | Leefomgeving | Inc | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsadviseur economie binnenstad | Economie en internationaal beleid | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | |
Samenwerken en samen leven | ||||||||
Investeringen in de wijken | Buurtmakers | Meedoen | Inc | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 |
Capaciteit inwoner aan zet | Burger en bestuur | Inc | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Deltabuurt | Inzet Deltabuurt | Meedoen | Inc | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Kamerverhuur | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | |
Digitalisering | Datagedreven werken | Bedrijfsvoering | Inc | 0 | 150 | 54 | 0 | 0 |
I-uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | Inc | 0 | 0 | 36 | 0 | 0 | |
Handhaving en aanpak fraude en ondermijning | Adreskwaliteit | Burger en bestuur | Inc | 0 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering Bibob | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 70 | 70 | 0 | 0 | |
Bodycams handhaving | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Problematiek Beestenmarkt | Planvorming | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Investering openbare ruimte | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Inzet duo BOA's | Inzet duo BOA's | Openbare orde en veiligheid | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
Kabinetsazken en strategische communicatie | Kabinetszaken en strategische communicatie | Burger en bestuur | Inc | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
Webredactie | Bedrijfsvoering | Inc | 0 | 75 | 75 | 0 | 0 | |
Recruiter | Bedrijfsvoering | Inc | 0 | 38 | 75 | 0 | 0 | |
Verkeersregelintallaties | Meerjarig onderhoud | Leefomgeving | Str | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Hulpmiddelen raad | ICT hulpmiddelen raad | Bedrijfsvoering | Str | 18 | 37 | 32 | 32 | 32 |
Totaal Expolitatie Structureel | 18 | 112 | 107 | 107 | 107 | |||
Totaal Exploitatie Incidenteel | 470 | 2.123 | 1.555 | 230 | 100 | |||
Totaal Investeringen Incidenteel | 0 | 450 | 3.800 | 0 | 0 | |||
Totaal Incidenteel (Exploitatie + Investeringen) | 470 | 2.573 | 5.355 | 230 | 100 | |||
Totaal | 488 | 2.685 | 5.462 | 337 | 207 |
Door het college is het volgende afwegingskader gehanteerd in de beoordeling van de voorgelegde voorstellen nieuw beleid.
Algemeen | |
---|---|
De voorstellen hebben een relatie hebben of zijn gebaseerd op het coalitieakkoord 2018-2022 of een verdere uitwerking daarvan), de voorportaallijst investeringsplanning begroting 2021 of eerdere besluiten van het college of raad. | |
De voorstellen gaan in principe pas in per 2022. | |
Op basis van de gepresenteerde financiële ontwikkeling worden alleen incidentele middelen toegekend en bij uitzondering structurele middelen. Hiertoe zijn de voorstellen getoetst op onvermijdelijkheid, niet-uitstelbaarheid als gevolg van wettelijke regels of bindende afspraken. | |
Een sluitende begroting met voldoende weerstandsvermogen. | |
Terughoudend te zijn met het anticiperen op meer financiële ruimte (niet gelijktijdig rekening te houden met de uitgangspunten voor afname van de opschalingskorting en voor extra middelen Jeugd. | |
Niet te anticiperen op een positief herverdeeleffect van het gemeentefonds. | |
Gemeentefonds | |
Accres 2022 | De accresreeksen uit de septembercirculaire 2020 worden aanhouden bij gebrek aan betere informatie. |
Opschalingskorting | De opschalingskorting conform de huidige ramingen door laten lopen tot het maximum is bereikt. |
Herijking | In principe geen herverdeeleffecten meenemen bij de begroting 2022. De herverdeeleffecten kunnen namelijk nog wijzigen maar ook de totale omvang kan veranderen. |
Loon/prijsontwikkeling | De loon/prijsontwikkeling uit het centraal economisch plan overnemen. |
Sociaal domein | |
Jeugdzorg | Te begroten op basis van het ‘zwaarwegend advies’ dat uiterlijk 1 mei bekend zal worden. Tot die tijd is het advies om behoedzaam rekening te houden met de verwachte uitkomsten op basis van AEF-onderzoek, omdat er afspraken liggen waar het Rijk aan gecommitteerd is |
Abonnementstarief | Geen extra baten vanuit het Rijk te ramen. Lasten ramen vanuit de eigen ontwikkeling. |
Beschermd wonen | De cijfers te volgen, zoals die via de herijking en de WLZ-uitname bekend zijn per gemeente. |
Nieuwe taken | |
Omgevingswet | Alleen incidentele kosten van de transitie opnemen in de begroting en nog geen rekening houden met structurele effecten van de Omgevingswet in afwachting van de effecten van lokale keuzes en de uitkomsten van de art.2 onderzoeken/financiële consultatie . |
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB) | Geen structureel voordeel of nadeel op te nemen in de meerjarenbegroting in afwachting van de uitkomsten van het art.2-onderzoek. |
Klimaatakkoord | In de begroting 2022 niet meer budget op te nemen voor de uitvoering dan de feitelijke bijdrage van het rijk en aan de investeringskant vooralsnog geen baten hiervoor op te nemen. |
Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken We voldoen aan deze eisen en lichten dat toe in de volgende paragrafen.
Weerstandsratio
Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten). Met de structurele weerstandscapaciteit worden de middelen bedoeld die permanent kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de programma's.
In het bestuursakkoord is afgesproken dat de ratio van het weerstandsvermogen 1,0 dient te bedragen. In deze Voorjaarsnota bedraagt de ratio in eerste instantie 1,06. Conform het gestelde in de nota reserve en voorziening (raadsbesluit januari 2018) wordt het meerdere boven de 1,0 gestort in de generieke weerstandsreserve. Dit betreft momenteel een bedrag van €1,0 miljoen. Bij de ratio 1,0 bestaat het risicobedrag en het weerstandsvermogen (specifieke weerstandsreserve) uit een bedrag van €15,9 miljoen. Zie voor verdere toelichting de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing .
Generieke weerstandsreserve
Naast de specifieke weerstandsreserve is er ook een generieke weerstandsreserve. Deze reserve dient als dekkingsmiddel voor het opvangen van nadelen die op verschillende terreinen kunnen ontstaan zoals: opvangen verliesvoorzieningen/afwaarderingen grondexploitaties (groter dan aanwezig in specifiek weerstandsvermogen), risico’s gemeentegarantie, mutaties Algemene uitkering, faseringsverschillen taakstellingen, frictiekosten heroverwegingen en taakstellingen, rentemutaties, knelpunten sociaal domein en afdekken eenmalige begrotingstekorten. Onderstaande tabel toont de stand van de generieke weerstandsreserve.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stand 01-01 | 6.809 | 13.088 | 10.920 | 6.977 | 9.457 |
Conform eerdere besluiten | -2.736 | -177 | 2.131 | 2.249 | 1.517 |
Saldo | 4.073 | 12.911 | 13.051 | 9.226 | 10.974 |
Schouwburg | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voeding voorziening bouwaanvragen mbt Sluiskwartier | 0 | -700 | -700 | 0 | 0 |
Storting uit Specifieke weerstandsreserve | 0 | 986 | 0 | 0 | 0 |
Storting ruimte voor nieuw beleid | 8.728 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting voor nieuw beleid | -470 | -2.573 | -5.355 | -230 | -100 |
Begrotingsuitkomst VJN 2021 | 1.218 | 401 | 80 | 553 | -334 |
Lening NV MVD-CC (Nieuw beleid De Nieuwe Keizer VJN) | -111 | -105 | -99 | -92 | -85 |
Saldo 31-12 | 13.088 | 10.920 | 6.977 | 9.457 | 10.455 |
Stelposten
In de begroting zijn stelposten opgenomen die dienen voor de opvang van eenmalige en structurele nadelen.
a. Stelpost accres
In de begroting is een structurele stelpost opgenomen om de nadelen op te vangen van lagere accres bijdragen in de AU door vertragingen uitgaven Rijk en het opvangen van kortingen in de algemene uitkering.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stelpost accres AU eenmalig | 0 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Stelpost accres AU structureel | 0 | 900 | 1.200 | 1.500 | 1.800 |
b. Stelpost autonome ontwikkelingen
Voor het opvangen van autonome ontwikkelingen, anders dan nadelen in het accres Algemene uitkering, is jaarlijks een structurele stelpost beschikbaar. De bestendige gedragsregel is dat elk jaar wordt bekeken of de eerste jaarschijf van de stelpost eenmalig of structureel met worden ingezet ter dekking van de autonome nadelen. Na de Voorjaarsnota 2021 bedraagt de stand van de stelpost:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stelpost autonome ontwikkelingen | 1.000 | 350 | 725 | 1.105 | 1.490 |