Door het college is het volgende afwegingskader gehanteerd in de beoordeling van de voorgelegde voorstellen nieuw beleid.
Algemeen | |
---|---|
De voorstellen hebben een relatie hebben of zijn gebaseerd op het coalitieakkoord 2018-2022 of een verdere uitwerking daarvan), de voorportaallijst investeringsplanning begroting 2021 of eerdere besluiten van het college of raad. | |
De voorstellen gaan in principe pas in per 2022. | |
Op basis van de gepresenteerde financiële ontwikkeling worden alleen incidentele middelen toegekend en bij uitzondering structurele middelen. Hiertoe zijn de voorstellen getoetst op onvermijdelijkheid, niet-uitstelbaarheid als gevolg van wettelijke regels of bindende afspraken. | |
Een sluitende begroting met voldoende weerstandsvermogen. | |
Terughoudend te zijn met het anticiperen op meer financiële ruimte (niet gelijktijdig rekening te houden met de uitgangspunten voor afname van de opschalingskorting en voor extra middelen Jeugd. | |
Niet te anticiperen op een positief herverdeeleffect van het gemeentefonds. | |
Gemeentefonds | |
Accres 2022 | De accresreeksen uit de septembercirculaire 2020 worden aanhouden bij gebrek aan betere informatie. |
Opschalingskorting | De opschalingskorting conform de huidige ramingen door laten lopen tot het maximum is bereikt. |
Herijking | In principe geen herverdeeleffecten meenemen bij de begroting 2022. De herverdeeleffecten kunnen namelijk nog wijzigen maar ook de totale omvang kan veranderen. |
Loon/prijsontwikkeling | De loon/prijsontwikkeling uit het centraal economisch plan overnemen. |
Sociaal domein | |
Jeugdzorg | Te begroten op basis van het ‘zwaarwegend advies’ dat uiterlijk 1 mei bekend zal worden. Tot die tijd is het advies om behoedzaam rekening te houden met de verwachte uitkomsten op basis van AEF-onderzoek, omdat er afspraken liggen waar het Rijk aan gecommitteerd is |
Abonnementstarief | Geen extra baten vanuit het Rijk te ramen. Lasten ramen vanuit de eigen ontwikkeling. |
Beschermd wonen | De cijfers te volgen, zoals die via de herijking en de WLZ-uitname bekend zijn per gemeente. |
Nieuwe taken | |
Omgevingswet | Alleen incidentele kosten van de transitie opnemen in de begroting en nog geen rekening houden met structurele effecten van de Omgevingswet in afwachting van de effecten van lokale keuzes en de uitkomsten van de art.2 onderzoeken/financiële consultatie . |
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB) | Geen structureel voordeel of nadeel op te nemen in de meerjarenbegroting in afwachting van de uitkomsten van het art.2-onderzoek. |
Klimaatakkoord | In de begroting 2022 niet meer budget op te nemen voor de uitvoering dan de feitelijke bijdrage van het rijk en aan de investeringskant vooralsnog geen baten hiervoor op te nemen. |