De afgelopen jaren hebben we ervaring opgedaan met Buurtmakers, die een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale cohesie in de wijken. Door met aandacht aanwezig te zijn in de wijken en uitvoering te geven aan de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring stellen we voor om deze aanpak de komende drie jaar voort te zetten. In 2022 en 2023 zijn we in vier aandachtswijken actief aanwezig en jaarlijks €200.000 investeren in buurtmakers. Daarbij dragen we vanuit de diverse betrokken teams en programma’s integraal en met focus bij aan urgente vraagstukken in die wijken. We betrekken inwoners bij nieuw beleid en het opstellen en uitvoeren van plannen en geven standaard aan hoe participatie en interactie vorm krijgt. Wij stimuleren inwoners om van deze (buurt)rechten gebruik te maken.
Hiervoor ontwikkelen we een strategie die enerzijds extern gericht is om initiatieven te stimuleren en anderzijds intern gericht: hoe gaan we als gemeente om met deze initiatieven? In het programma Burger en bestuur is hiervoor vrijwel geen capaciteit beschikbaar, daarom vragen we een bedrag van €50.000 voor 2022.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Meedoen – Buurtmakers | 200 | 200 | ||||
Burger en Bestuur – capaciteit inwoner aan zet | 50 |
Er wordt al geruime tijd geïnvesteerd om de situatie in de Rivierenwijk, waaronder de Deltabuurt, te verbeteren. Sinds 2007 is ingezet op renovatie en (sociale) wijkvernieuwing. In de Deltabuurt ging het - met menskracht en financiële middelen - om het verbeteren van de leefbaarheid van de flats, om het vernieuwen van de fysieke woonomgeving en het stimuleren van sociale contacten tussen bewoners. Deze wijkvernieuwing is in 2018 afgerond. Destijds is vooral ingezet op verbeteren van woningcorporatie woningen en niet zozeer op particulier eigendom. De Rivierenwijk, en zeker de Deltabuurt, is ook na jaren van herstructurering en sociale programma’s nog steeds een ‘aandachtsbuurt’.
Er is een Ontwikkelgroep gevormd, waarin de gemeente participeert met Circulus-Berkel (buitenruimte en Cambio), Het Groenbedrijf, Raster, Konnected en het Huis van de Wijk. Gezamenlijk wordt gewerkt aan een businesscase met onder andere buurtwerkplaatsen/ gebiedscoöperatie, buurtcoaches en de aanpak van verkamering. Naast het bundelen van de reguliere geldstromen, is het wenselijk om voor deze ontwikkeling in 2022 incidenteel €100.000 beschikbaar te stellen. Insteek is dat waarde en geldstromen in het gebied worden behouden en versterkt, een aanvullende inspanning voor 2022 en verder.
In het verlengde van de kamerverhuurproblematiek is zowel landelijk, provinciaal als op gemeenteniveau de huisvesting van arbeidsmigranten een actueel thema. De werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten vormen in heel Nederland een groot probleem. De schaarste op de arbeidsmarkt is voor een groot deel debet aan deze problematiek, terwijl de vraag naar arbeidsmigranten uit voornamelijk Midden- en Oost-Europa vermoedelijk alleen maar groter wordt vanwege een verwachte groei binnen de logistiek, landbouw en maakindustrie. Er is een kwalitatief tekort aan huisvesting voor arbeidsmigranten en er wordt veelal niet voldaan aan de minimale kwaliteitseisen. In de wijken Rivierenwijk, Zwolse Wijk en Keizerslanden wonen de meeste arbeidsmigranten. De toename van arbeidsmigranten in woonwijken, waarbij veelal sprake is van kamergewijze verhuur zorgt op haar beurt voor aantasting van het woon- en leefklimaat in woonwijken die al onder druk staan. Ook vanuit ondermijning bereiken ons signalen dat de huisvesting en inzet van arbeidsmigranten een interessant verdienmodel vormt voor criminelen.
De landelijke en regionale aandacht voor deze problematiek is dan ook niet meer dan logisch. Gelet op de omvang en complexiteit van de problematiek (er zijn veel beleidsterreinen betrokken) is het noodzakelijk dat dit onderwerp komende tijd ook binnen de gemeente Deventer de nodige aandacht krijgt. Hiervoor is in 2022 en 2023 €100.000 benodigd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen – Inzet deltabuurt | 100 | ||||
Openbare orde en veiligheid - Kamerverhuur | 100 | 100 |
Toenemende digitalisering vormt een wezenlijke wijziging van hoe onze samenleving functioneert. Inwoners worden zelfstandiger en hebben de vrijheid en technologie om te bepalen wat zij zelf willen. De virtuele en fysieke wereld raken volledig met elkaar verweven. Er is sprake van toenemende kruisbestuiving van data, netwerken en hardware. Deze ontwikkeling komt ook hard op ons af. Het vergt inspanning van de gemeente om deze digitalisering in goede banen te leiden met de veranderende eisen die aan ons worden gesteld.
Voor de ambitie vanuit de i-visie en door genoemde maatschappelijke ontwikkelingen rondom internet en data zijn op termijn forse investeringen nodig voor informatiehuishouding. Deze investeringen zijn nodig voor de kwaliteit en kwantiteit van de ambtelijke capaciteit, de hardware en de software van alle processen.
Een paar belangrijke ontwikkelingen die spelen zijn:
- Toekomst Gericht Werken - bytes (TGW);
- Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO);
- Datagedreven Werken (DGW).
TGW en DSO zijn autonome ontwikkelingen en reeds aangekondigd in de kaderbrief. Voorgesteld wordt het datagedreven werken verder te ontwikkelen. De komende jaren verwachten we meer noodzakelijke investeringen. De primaire processen zullen veranderen. Als we hier niet op inspelen, worden we later geconfronteerd met hoge desintegratiekosten om achterstanden in te lopen.
Een fundamenteel andere inrichting van processen kan ook leiden tot een efficiëntere en effectievere uitvoering. Hiermee wordt capaciteit vrijgespeeld. Die capaciteit is hard nodig om de negatieve maatschappelijke consequenties van digitalisering op te vangen. Dit kan door meer maatwerk (bij regelingen), meer dienstverlening en begeleiding (voor inwoners die moeite hebben met de digitalisering) en meer inzet bij complexere taken (integrale gebiedsontwikkeling).
In deze voorjaarsnota wordt voorgesteld eenmalig €150.000 te reserveren in 2022 en €54.000 in 2023 voor Datagedreven Werken. Daarnaast wordt voorgesteld om de projecten opgenomen in de i-uitvoeringsplannen met prioriteit 1A en een incidentele last in jaarschijf 2023 uit te voeren. Deze projecten worden als noodzakelijk gezien voor de opgaven van de diverse domeinen. In de komende jaren zal afgewogen moeten worden of structurele bedragen verwerkt kunnen worden in de begroting.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering – Datagedreven Werken | 150 | 54 | ||||
Bedrijfsvoering – i-uitvoeringsplannen – incidenteel – prioriteit 1A | 36 |
Elke gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor een correcte BRP (basis registratie personen). Zie bijlage 3 Erratum Voorjaarsnota 2021 .
Deze verantwoordelijkheid is gericht op een juiste registratie van de identiteit en het verblijfsadres van de burger. Het belang van een correcte registratie voor overheid en burger zijn divers en uiteenlopend, maar de meest in het oog springende is dat alle Nederlandse (financiële) voorzieningen gebaseerd zijn op de registratie in de BRP.
Binnen de gemeente Deventer is afgelopen jaren geïnvesteerd in de correcte registratie van het verblijfsadres door aan te sluiten bij de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Deze investering is blijvend omdat elke dag burgers in situaties komen, waarin hun individuele (financiële) belang afwijkt van die van de overheid.
Daarnaast hebben gemeente een belangrijke rol in het tegengaan van identiteitsfraude. Met de komst van de EU geven reisdocumenten en brondocumenten (geboorteaktes, overlijdensaktes, huwelijksakten) uit alle EU lidstaten recht op verblijf in Nederland. Personen met vervalste Europese reisdocumenten/brondocumenten kunnen zonder tussenkomst van Marechaussee en IND zich melden bij de gemeente om zich te vestigen.
Eenmaal gevestigd is het ontdekken en herstellen van fraude ingewikkeld en kostbaar.
Medewerkers die adresonderzoek bij de gemeente Deventer uitvoeren komen door de uitvoering van hun werkzaamheden meer in contact met allerlei vormen van fraude, waaronder identiteitsfraude. Bovendien vindt dit contact plaats op initiatief van de gemeente.
Ook maken deze medewerkers in hun huidige werkzaamheden meer gebruik van een netwerk (politie, IND en Marechaussee) dat ook ondersteunend is bij het vaststellen van identiteitsfraude.
Het is daarom belangrijk om deze onderwerpen aan elkaar te koppelen en er structureel middelen voor beschikbaar te houden.
Voor verbetering van adreskwaliteit in de BRP en het aanpakken van adresfraude voert team Publiekscontacten adresonderzoek uit in nauwe samenwerking met sociale recherche. We stellen voor om extra capaciteit van 1 fte hiervoor in 2022 te dekken. De kosten hiervan bedragen € 75.000.
Door te investeren in de aandachtsbuurten leveren we een belangrijke bijdrage aan de aanpak van ondermijning. We doen dit met een casusoverleg ondermijning dat hebben we met onze partners op lokaal en regionaal niveau goed georganiseerd. Voor de uitvoering van Bibob is voor 2022 en 2023 een bijdrage van €70.000 nodig. Voor handhaving met bodycams stellen we voor eenmalig in 2022 €50.000 te investeren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Burger en Bestuur – Adreskwaliteit | 75 | ||||||
Openbare orde en veiligheid – uitvoering bibob | 70 | 70 | |||||
Openbare orde en veiligheid – bodycams handhaving | 50 |
Al jaren zijn er problemen op de Beestenmarkt. Er wordt overlast ervaren door samenscholen, lawaai, vernielingen, vandalisme en baldadigheid, vechtpartijen op straat, overlast door verwarde / overspannen personen, door gebruik van alcohol en drugs op straat, handelen in en gebruiken van verdovende middelen en lachgas op de openbare weg. Ook ervaren bewoners een onprettige inrichting, waaronder de parkeersituatie. Afgelopen jaren hebben we geprobeerd met diverse maatregelen de hinder en overlast in te perken, zoals meer toezicht en handhaving en het aanwijzen van de Beestenmarkt als overlastgebied. Tijdelijk hebben maatregelen soms effect.
Een structurele oplossing voor de problemen lijkt te liggen in meer structurele, fysieke maatregelen om de overlast tegen te gaan. Hiervoor stellen we voor €250.000 te investeren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid – planvorming | 50 | ||||
Openbare orde en veiligheid – investering openbare ruimte | 200 |
Inwoners melden overlast bij de politie of gemeente, zoals bij wijkmanagers, sociaal werkers en toezichthouders. Het kan gaan om geluids- of stankoverlast, vernielingen, pestgedrag en drugsoverlast. Hierdoor kan de leefbaarheid onder druk komen te staan. Het duurzaam oplossen van overlastproblematiek vraagt om maatwerk. Met onze partners werken we aan leefbare en veilige wijken en gaan we overlast tegen. In wijken en buurten werken professionals, zoals de wijkmanager, wijkbeheerder, wijk- en jeugdagent, jongerenwerker, bijzonder zorgteam, woningcorporatie en sociaal team, nauw met elkaar samen om de leefbaarheid te verbeteren en overlast te bestrijden.
Door intensief samen te werken signaleren we problemen vroegtijdig, kijken we naar achterliggende problemen en oorzaken en werken we aan duurzame oplossingen. Gezamenlijk worden interventies bepaald en uitgevoerd. Dit kan preventief, zoals het organiseren van activiteiten voor jongeren en aanpassingen in de openbare ruimte, curatief, zoals het inzetten van begeleiding, ondersteuning en zorg, maar ook repressief zoals intensiever toezicht en handhavingsacties. Met de politie zijn afspraken gemaakt over regulier toezicht. Ook vinden in overlastgebieden tussen maart en november maandelijks gecoördineerde handhavingsacties plaats. Die worden uitgevoerd in samenwerking met team toezicht en handhaving.
Gezien de positieve ervaringen met de pleinbeheerder op de Beestenmarkt afgelopen najaar, wordt voorgesteld om een extra duo toezichthouders beschikbaar te stellen dat specifiek aangewezen is voor overlastlocaties.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid – inzet duo boa’s | 100 | 100 |
Met de vele opgaven zoals de energietransitie, woningbouw, of aanpak verouderde bedrijventerreinen is een goed doorlopen proces in termen van communicatie en participatie randvoorwaardelijk. Met de raad is daar recent herhaaldelijk over gesproken. De gemeente neemt dagelijks belangrijke besluiten die inwoners en ondernemers raken. Of het nu gaat om maatschappelijke ondersteuning, inkomensvoorzieningen, het bouwen van woningen, het aanleggen van wegen en fietspaden of het bieden van ruimte voor ondernemerschap. Het is belangrijk dat de gemeente inwoners informeert, zo veel mogelijk betrekt bij besluiten die hen aangaan en uitlegt hoe in het algemeen belang eventuele tegenstrijdige belangen zijn afgewogen.
Kabinetszaken en representatie bestuur is één van de taakvelden die is ondergebracht bij de Concernstaf. Hier liggen taken ten aanzien van het aanvragen en verzorgen van onder andere Koninklijke onderscheidingen en predicaten, het faciliteren van protocollaire taken van de burgemeester, het faciliteren van jaarlijkse herdenkingen (4 mei, Indiëherdenking ) evenementen en activiteiten en ondersteuning gericht op de representatie van (het gemeentebestuur van) Deventer in de breedste zin van het woord. Het ondersteunen en adviseren van de burgemeester als bestuurder en in zijn rol als ‘burgervader’ maakt hier onderdeel van uit. Er ligt een veelheid aan taken en de huidige bezetting (0,88 fte) past niet (meer) bij de schaal van Deventer. Er is vooral extra inzet nodig voor de communicatieve aspecten van Kabinetszaken zodat we bovengenoemde takenpakket kunnen combineren.
Het toenemende afbreukrisico versterkt de noodzaak voor versterking in 2022 en 2023 op het gebied van strategische communicatie bij de Concernstaf (van 2 naar 3 fte). Kosten bedragen €105.000 per jaar. Dit is inclusief de versterking op Kabinetszaken.
Het bestuursakkoord staat bol van ambities. Dat vraagt om heldere en zorgvuldige communicatie binnenshuis en buitenshuis. Nog beter is het als anderen onze boodschap (mede) uitdragen of ondersteunen. Je bent zo goed als dat er over je gesproken wordt. Dat gaat niet vanzelf, het vraagt aandacht en inzet.
Goede communicatie betreft onder andere de website en social media, waarvoor de webredactie verantwoordelijk is. Een deel van deze capaciteit is gedekt tot en met 2021 en willen we nu ook voor 2022 en 2023 dekken, kosten zijn jaarlijks €75.000.
We hebben oog voor de diversiteit in de samenleving. Wij geven zelf het goede voorbeeld door gericht te streven naar een ambtelijke organisatie die een afspiegeling vormt van de samenleving. Om dit mogelijk te maken én kwalitatief goed vast personeel te vinden in een krappe arbeidsmarkt (en inhuur te beperken), hebben we sinds twee jaar een recruiter in dienst. Deze capaciteit is tot medio 2022 gedekt, kosten zijn jaarlijks €75.000 en willen we in 2022 en 2023 dekken.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - Kabinetszaken en strategische communicatie | 100 | 100 | |||||
Bedrijfsvoering – Webredactie | 75 | 75 | |||||
Bedrijfsvoering – Recruiter | 38 | 75 |
De afgelopen jaren heeft Deventer op het gebied van Intelligente Transportsystemen (ITS) een grote ontwikkeling doorgemaakt en behoren we tot een van de koplopers op het gebied van intelligente verkeersregelinstallaties (I-Vri's). De verkeersstromen kunnen door digitale aansturing via het internet (en de Cloud) steeds beter aangestuurd en opgevangen worden. De investeringen zijn veelal met behulp van subsidies van het rijk en de provincie tot stand gekomen waardoor er nu een mooi en geavanceerd systeem op straat staat. Voor het groot onderhoud is echter nog onvoldoende rekening gehouden met de toegenomen kwaliteit en kwantiteit van de benodigde installaties en de bijbehorende vervangingskosten waarvoor aanvullende middelen nodig zijn. Ook zijn er op regionaal en landelijk niveau afspraken gemaakt over de koppeling van data die worden gegenereerd door onze systemen.
Er is voor het MJOP van de VRI's en bijbehorende apparatuur structureel zo'n €75.000 op jaarbasis nodig. Voorgesteld wordt dit bedrag, in uitzondering op de andere voorstellen en vanwege de forse risico’s die kleven aan het (op termijn) niet onderhouden van deze installaties, structureel toe te kennen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving – meerjarig onderhoud verkeersregelinstallaties (ITS) - structureel | 75 | 75 | 75 | 75 |
Als gevolg van het ICT-veiligheidsbeleid is het noodzakelijk onze raadsleden gebruik te laten maken van veilige ICT-hulpmiddelen zoals een beheerde laptop en mobiele telefoon. Dit vraagt een investering in hulpmiddelen die resulteert in een jaarlijkse structurele last van €32.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering – ICT-hulpmiddelen voor de raad - structureel | 18 | 37 | 32 | 32 | 32 |