Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 15:35:09 met de export van 06/15/2021 15:26:40

Stedelijke ontwikkeling wordt steeds complexer, waardoor de noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen toeneemt. Door de organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is dat een hele opgave. Er komen de komende jaren grote uitdagingen en opgaven op wijken en buurten af: vergrijzing, meer kleine huishoudens, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leef-kwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil houden en waar mogelijk te verbeteren. Integrale gebiedsontwikkeling moet geen samenraapsel zijn van enkele projecten.

Bovenliggende ambities en doelstellingen zijn nodig. Dat geldt voor projecten die de gemeente zelf uitvoert, maar ook voor projecten van particuliere ontwikkelaars, waarin de gemeente faciliteert. De basis voor samenwerking gaat Deventer beleggen in een gebiedsprogramma als 1 van de 4 kerninstrumenten onder de omgevingswet. Dit vraagt om extra investeringen in gebiedsmanagement en brede expertise. Gebiedsmanagement moet zorgen voor afstemming tussen de diverse deelontwikkelingen en coördinatie van onderhandelings- en ontwikkelstrategie. En adviseert over de gemeentelijke rol (actief, samenwerking, faciliterend), proactief begeleiden en verkennen van nieuwe initiatieven.

De aanvraag van de woningbouwimpuls heeft aangetoond dat aanvullende inzet noodzakelijk is. Voorgesteld wordt om eenmalig €200.000 vrij te maken voor gebiedsmanagement van de Centrumschil, Keizerslanden en Poort van Deventer voor de komende twee jaren (€100.000 per jaar). Door goed gebiedsmanagement kan een deel van de extra inzet worden terugverdiend via subsidies en het kostenverhaal. Bij dergelijke ontwikkelingen is in projecten ook nieuwe expertise nodig op het gebied van energie-infrastructuur, circulair bouwen en klimaatadaptatie. Een deel kan worden verhaald op de ontwikkelprojecten. Maar inzet van de gemeente is wel noodzakelijk. Voorgesteld wordt om voor aanvullende expertises, eveneens voor een periode van twee jaren, een bedrag van €150.000 (€75.000 per jaar) te reserveren. In 2020 hebben we een bijdrage van het Rijk ontvangen voor de Centrumschil. In 2020 hebben we een bijdrage van het Rijk ontvangen voor de Centrumschil. Daardoor ontstaat een vrijval van circa €1,4 miljoen. Voorgesteld wordt een reserve gebiedsontwikkeling in te stellen en hierbinnen een sub-reserve Centrumschil te creëren. Deze vervangt de reserve Centrumschil die in de 3e kwartaalrapportage is ingesteld (* Zie bijlage 3 Erratum Voorjaarsnota 2021 ). De vrijval van middelen wordt gestort in deze sub-reserve, waarmee we in de Centrumschil de woningbouwproductie en kwaliteit van de leefomgeving kunnen verbeteren.

Het college stelt voor om de komende twee jaren de inzet op integrale gebiedsontwikkeling uit deze reserve te financieren om het woningbouwprogramma te vergroten en te versnellen. De middelen zouden ook deels gebruikt kunnen worden voor de inzet ten behoeve van de woningdeal met het Rijk. Bij de uitwerking van de integrale gebiedsontwikkeling is wel de insteek dat deze aanvullende inzet verhaald kan worden op projecten en/of ontwikkelingen en zo kan worden terugverdiend. Voordelen die ontstaan door kostenverhaal of subsidies komen weer ten gunste van de gebiedsreserves.

Programma (bedragen x €1.000)

2022

2023

2024

2025

Herstructurering en vastgoed – Gebiedsmanagement

100

100

Herstructurering en vastgoed – Aanvullende expertise

75

75

Herstructurering en vastgoed – Reserve gebiedsontwikkeling (subreserve centrumschil)

-175

-175